דף הבית > בחירות מקומיות 2023 > תקציר תולדות הקדנציה – פרק ד’. הכסף שלכם
קיצור תולדות הקדנציה

תקציר תולדות הקדנציה – פרק ד’. הכסף שלכם

בעוד חודשים ספורים ייערכו הבחירות לראשות המועצה המקומית גדרה יצאנו לבדוק את הישגי ההנהלה הנוכחית אל מול ההבטחות ביציאה לדרך

הכסף שלכם. חלק מאוד בולט בשיטת עבודה של חלק מהפוליטיקאים בישראל הוא התבססות על הזיכרון הקצר של הבוחר. כך אנו רואים קדנציה אחר קדנציה, השקעה ניכרת לעין בנראות היישוב ובתושב בשנה האחרונה לפני ההגעה לקלפי אל מול הזנחה, העלאת מיסים וזלזול בצרכי התושבים לאורך מרבית השנים בהם מצופים הנבחרים לשרת את בוחריהם. שיטת דג הזהב.

על מנת לצמצם את אפקט הזיכרון הקצר, דפדפנו בין דפי המהדורות המקומיות של השנים האחרונות כדי להיזכר בכמה מהנקודות שנכון לקחת בחשבון בדרך לקלפי. קיצור תולדות הקדנציה.

פרויקט בשמונה פרקים


פרק ד’ – ניהול תקציבי ומיסי תושבים

ניהול תקציבי

למרות שנתיים שבהם הוגבלו מאוד האירועים הציבוריים בשל הגבלות הקורונה שמנעו חגיגות מרובות משתתפים, שנתיים שבהן יישובים אחרים השכילו לצבור תקציב ולסגור גרעונות, תקציב המועצה המקומית גדרה לאורך הקדנציה נוהל באופן תמוה ביותר.

לסוגיות רבות שעלו מצד הציבור כצורך בוער שהביא תושבים להפגנות (דוגמת הצורך בגן שיקומי) ועצומות (לדוגמת הצורך בשירות השאטל) לא נמצא תקציב, בעוד לצרכים אחרים (דוגמת שיפוץ בניין המועצה, הקמת שביל אופניים קצרצר ללא משתמשים, מאבקים משפטיים לסגירת משק קירשנר וסגירת המרכולים בשבת) נמצא תקציב די והותר. המאזן השלילי הביא את המועצה לקחת על גב התושבים עוד ועוד הלוואות כדי לאזן את התקציבים השנתיים ואף לדרדר את המועצה למצב שאם יאושר חוק קרן הארנונה, גדרה תהיה בין הנהנות ממנו ותשען על ארנונה עסקית של יישובים אחרים.

לאן הולך הכסף?

שוב ושוב עלו שאלות קשות מצד תושבים וגורמים שונים לגבי מידת המנהל התקין במועצה המקומית. שאלה חשובה ביותר בכל הקשור לבירור לאן הולך הכסף של כולנו.

בשונה מקדנציות קודמות, בקדנציה האחרונה פעל בגדרה למען תושבי היישוב מבקר מועצה אשר למרות היבחרו על ידי גמליאל מתוך שלל מועמדים שהגישו מועמדתם לתפקיד, התמיד בעמידתו הנחרצת על ממצאיו ודרישתו הבלתי מתפשרת לתקן ליקויים שמצא בהתנהלות המועצה.

אחת הפרשיות החמורות היותר שחשף מבקר המועצה היא ללא ספק פרשת ‘תוי השי’. המבקר חשף, בעבודה מאומצת וללא שיתוף פעולה מצד הנהלת המועצה, כשלים מהותיים באופן בחירת הספק ממנו רכשה המועצה תוי שי וכשלים חמורים עוד יותר באופן שבו ניהלה את חלוקת תוי השי לעובדים ולגורמים שונים.

בשל חומרת הממצאים נאלץ מבקר הפנים להעביר את ממצאי הביקורת האמורות למבקר המדינה אשר לאחר בחינת הממצאים החליט להעביר את הממצאים לחקירת המשטרה.

ראש המועצה התחמש בסוללת עורכי דין נרחבת, הנחה אותם לכתוב כתב הגנה עב כרס ורק בחלוף מספר שנים מהצפת דוח הביקורת הזמין את המבקר להציג את הדוח במליאת המועצה כנדרש בחוק. האם יוגשו בפרשייה כתבי אישום? לא ברור בשלב זה.

עדות נוספת לחוסר מנהל תקין לאורך הקנציה מפורסם על ידי המועצה שבוע אחר שבוע בעדכונים שהיא מפרסמת לתושבים בדף הפייסבוק.

בעדכון המופץ לכל תושב סקרן מופיעים בסוף העדכון תעודות הגאווה של המועצה ובהן תעודות ההצטיינות של משרד הפנים אשר מחלק תעודת ‘מנהל תקין’ לרשויות המקומיות השונות. השנה האחרונה בה קיבלה המועצה את התעודה היא 2016.

מדוע המועצה טרם הוגדרה כעירייה?

עדות נוספת לחוסר מנהל תקין היא העובדה שהרשות המקומית גדרה, למרות שחצתה כבר את רף 32,000 התושבים לא אושרה על ידי משרד הפנים לקבל מעמד של עירייה. כדי לקבל מעמד של עירייה הרשות המקומית צריכה לא רק להראות גידול במספר התושבים אלא גם להראות יציבות במנהל התקין ובניהול התקציבי של הרשות, מה שטרם קרה בגדרה.

לפני מספר חודשים הוכרה הרשות המקומית גני תקווה, עם 24,000 תושבים בלבד כעירייה, מה שמאפשר לרשות המקומית סמכויות נרחבות יותר ומחזק את הרשות המקומית ביכולת שלה לטפל בצרכי התושבים. בגדרה עדיין ממתינים.

תקציב 2023 בלחיצה על התמונה

מיסים

למרות שראש מועצת גדרה הנוכחי מתגאה, חדשות לבקרים, ביכולותיו ‘להמשיך להביא תקציבים’, בפועל כאשר בוחנים את תקציב המועצה לפרטים, שנה אחר שנה, ניתן לראות שתקציב המועצה המקומית נסמך יותר ויותר על הכנסות ממיסי התושבים. את הזינוק הגבוה ביותר בשיעור המס, זינוק שתוכנן מראש, שמרו בהנהלת המועצה לבצע בשנת 2019, שנה לאחר הבחירות האחרונות.

ארנונת שיא

בסך הכל מאז הבחרו של גמליאל לראש מועצת גדרה עלה שיעור הארנונה בגדרה בכ-50%, הרבה מעבר לעלייה הנומינלית של המדדים בתחשיבי משרד הפנים. האם גם בשנת 2024, מיד לאחר הבחירות הבאות יירשם זינוק בשיעור המס ביישוב או שהנהלת היישוב תשכיל להביא באמת תקציבים ממקורות נוספים ותצמצם את ההישענות על התושבים? ימים יגידו.

קבלו היטל

כדי לשמור על יצירתיות בהרחבת נטל המיסים הוחלט להגדיל גם את היטל הפיתוח של רחובות המושבה, היטל אשר המועצה ממהרת לגבות מכל תושב הבונה את ביתו אך מתעכבת לעיתים שנים ארוכות עד למימוש התקציב והשלמת תשתית המדרכות והפיתוח הסביבתי ברחובות הנבנים.

שיפוץ רחוב הורוביץ

עונת הקוסמטיקה בעיצומה. רחוב הורוביץ, גן בילו

במקום ארנונה מבית, אפשר להישען על ארנונה של השכנים

על רקע העיכובים האדירים בבניית פארק שמיר וחוסר היכולת של הנהלת היישוב להביא תקציבים משמעותיים ממשרדי הממשלה, מקורות ההכנסה של המועצה נותרו מאוד נמוכה ומתבססים על ארנונה למגורים של התושבים ומענקי איזון מהמדינה.

נוכח חוסר היכולת של ההנהלת המועצה להגיע לעצמאות כלכלית לאורך הקדנציות האחרונות הצטרפה המועצה לראשי הרשויות החלשות במדינה בתמיכתה בחוק קרן הארנונה, חוק אשר יאפשר השענות של גדרה על הכנסות ארנונה של יישובים אחרים שהצליחו לבנות אזורי תעסוקה ומסחר מניבים.

חלק ניכר מתושבי גדרה רואים בצעד זה, הגם שאולי יביא בטווח הקצר להרחבת ההכנסות של היישוב, צעד מביש אינו מתאים לגדרה ותושביה.

למרות החוסר במקורות – סוגרים בתי עסק

למרות החוסר המשמעותי במקורות הכנסה, בחרה המועצה המקומית גדרה והעומד בראשה לסגור את משק קירשנר, משק אשר פעל בשטחה של גדרה והכניס למועצה ארנונה בהיקף של מאות אלפי שקלים בכל שנה.

סגירת בית העסק פגעה בכל תושב ותושב פעמיים. מעבר לאבדן ההכנסה המשמעותי לקופת המועצה, התחרות בשוק הירקות והפירות באזור נפגעה לאור צמצום התחרות בתחום, צמצום תחרות המתגלגל כמובן לכיסו של תושבי גדרה והאזור.

 

גמליאל מתמסכן

במקום לבנות את גדרה ולהביא אותה לאיזון תקציבי, אפשר להשען על אחרים. גמליאל מרוצה מהכיוון לאישור קרן הארנונה, בעימות מקוון עם ראשי רשויות שהצליחו להגיע לאיזון תקציבי

העובדות סופרות אחרת

ראש המועצה גמליאל מתמיד לחזור שוב ושוב על המנטרה שהוא ורק הוא מביא וימשיך להביא תקציבים לגדרה.

בפועל, כל העובדות מראות אחרת. שוב ושוב נראה שבכל הקשור לניהול תקציבי, גמליאל לא מצליח לאזן את המאזן התקציבי של היישוב, לא מצליח להביא מקורות תקציביים משמעותיים מחוץ ונשען יותר ויותר על ארנונה למגורים של תושבי גדרה, כספים שאותם הוא מנהל בסדר עדיפות כראות עיניו. ועל סדר עדיפות זה – בהמשך פרויקט ‘קיצור תולדות הקדנציה’.

במי ייבחרו תושבי גדרה לנהל את הכסף שלהם ל-5 השנים הקרובות? התשובות באוקטובר.


קיצור תולדות הקדנציה – פרויקט בשמונה פרקים:

 

 

 

 

 

זכויות יוצרים
המספר האדום

בדוק גם...

עונת הנחשים

עונת הנחשים

מספר מקרים של איתור נחשים ברחבי גדרה. בעיקר באזורים סמוכים לשטחים הפתוחים החורף הסתיים ועונת …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

שינוי גודל גופנים