דף הבית > צרכנות > בריאות > מה גרם למותו של מידן?

מה גרם למותו של מידן?

מותו של מידן קלר ממשיך להכות גלים בקרב מעשנים ובקרב ארגוני הבריאות הדורשים לבלום את מגמת התרחבות העישון וירידת הגיל של תחילת עישון בקרב הנוער

מה גרם למותו של קלר? מעשנים רבים מודאגים בימים האחרונים לבריאותם לאחר שפורסם על מותו הטרגי של מידן קלר ז”ל תושב גדרה, אשר נפטר בבית החולים שניידר לאחר שאושפז במחלקת הטיפול הנמרץ במצב של קריסת ריאות לאחר שהשתמש בסיגריות אלקטרונית.

בקהילת המעשנים מודאגים מאוד מהרתיעה שהתשפטה בקרב הצעירים מעישון וטוענים כי עישון סיגריות אלקטרוניות רגילות לא הוביל למקרה הטרגי אלא שימוש בכימכלים אסורים ומסוכנים.

ב’קנאביס’ סוברים כי האירוע קשור לעטי אידוי מזויפים

על פי מגזין ‘קנאביס’, בכירים במערכת הבריאות טוענים כי מה שהוביל כנראה לקריסת ריאותיו של מידן קלר ז”ל שאושפז עקב שימוש בסיגריה אלקטרונית, היה אולי עטי אידוי מזוייפים בשם “סנופ דוג” המכילים נייס גאי. אחת הסברות היא שהעטים המזוייפים הללו מכילים גם את הכימיקל ‘ויטמין E אצטט’ הידוע כמסוכן לריאות וכבר הוביל למקרי מוות.

על פי המגזין, בכירים במערכת הבריאות טוענים הבוקר שהילד שסבל מקריסת ריאות ונפטר הלילה בבית החולים שניידר לאחר שניתק עצמו בטעות ממכשיר האקמו, נפגע כנראה עקב שימוש בעטי אידוי מזוייפים בשם “סנופ דוג”. כזכור, בבדיקות מעבדה נמצא כי עטי אידוי אלו ואחרים מכילים “נייס גאי” סינתטי מסוכן ולא ניקוטין או קנאביס.

עוד טוענים בקהילת המעשנים כי עצם אי הפרסום של הדגם המדוי של הסיגריה האלקטרונית בה עשה שימוש קלר הוא בגדר רשלות רפואית מצד משרד הבריאות שעלול, אם אכן דגם מסוים גרם למותו של קלר, להביא בכך לסיבוכים רפואיים לבני נוער נוספים.

“רעל נכנס לישראל ללא פיקוח”

מנגד דבקים בעמדתם הגורמים המתנגדים לעישון בקרב צעירים כי תופעת העישון מתגברת והשלכותיה חמורות. שירה כסלו, מנכ”לית המיזם למיגור העישון:

 “אנחנו רואים גם ירידה בגיל שבו מתחילים לעשן. הם מתחילים לעשן סיגריה אלקטרונית כבר בגיל 12. אני מאוד מקווה שנצליח לעצור את התופעה הזו. בשנים האחרונות יש ירידה בשימוש בסיגריות, ולכן הייתה תחושה שהנושא נעלם, אבל הסיגריות האלקטרוניות, שנמצאות בישראל כעשור, מבעירות מחדש את השטח, ובשנה האחרונה יש זינוק בשיעור העישון בקרב בני נוער.

שמעתי שאביו של הנער אמר ש-50% מהמוצרים האלה בעצם מוברחים, או שלא מפקחים עליהם. המשמעות היא שכל סיגריה אלקטרונית נחשבת למוצר צריכה במדינה, וכל אחד יכול לייבא אותן. יש מאות יבואנים, ואין שום פיקוח. משרד הבריאות לא בודק את התכולה של המוצרים האלה. 90% מהם מיוצרים בסין, בחברות קטנות מאוד, ואין לנו מושג מה הסיגריות מכילות. אנחנו יודעים שיש בהן ניקוטין, שזה החומר הממכר והוא רעל בפני עצמו. יש גם תרכובות כימיות ומתכות. יש פה רעל שנכנס למדינת ישראל בלי פיקוח בכלל.”

אתמול פרסמו כ-70 ארגוני בריאות מכתב משותף בו הם קוראים לחברי הכנסת לקיים דיון דחוף ולגבש דרכים לבלום את התרחבות העישון בקרב ילדים ונוער.

NOT נייס גיא

עטי האידוי הללו משווקים על ידי סוחרים לא-חוקיים בטלגרם בשמות של מותגים מובילים כמו “סנופ דוג”, “בולדוג” ועוד, כמקדמי מכירות. האריזות מציגות הצהרות על אחוזי THC גבוהים וביטויים מתרבות הקנאביס כמו “אינדיקה” או “סאטיבה”, בעוד שבפועל אלו מוצרים מזוייפים המכילים סמים סינתטיים ולא קנאביס.

לפני כשלוש שנים, בעקבות מותם של 39 צעירים בארה”ב עקב שימוש בעטי אידוי מזוייפים שכאלה שהסתבר שהכילו ויטמין E אצטט, פירסמו רשויות הבריאות האמריקאיות הודעה רשמית לפיה הכימיקל הזה הוא הגורם לנזקים ולא ניקוטין או קנאביס כפי שחששו בתחילה.

שוק ענק של הברחת ושיווק עטים מזויפים

לאחרונה, בעקבות תפיסת ענק של 174,000 אריזות עטי אידוי מזויפים שכאלו בנתב”ג, שהיו אמורים לשמש להפצת “נייס גאי” במסווה של קנאביס, נחשף כנראה אחד האנשים הקשורים לטרנד המסוכן שמציף את השוק השחור. תביעה אזרחית הוגשה נגדו על הפרת זכויות יוצרים, וחקירה נפתחה על ידי רשות המכס והמסים.

השימוש בעטי האידוי המזוייפים הללו הפך בשנה האחרונה לנפוץ מאוד בישראל. הם שווקים באריזות צבעוניות במיתוג מזויף ונמכרים בזול יחסית באופן די חופשי דרך אלפי ערוצי טלגרם זמינים. המשטרה עד כה לא הפעילה מאמצים לאיתור מקור המוצרים הללו שכנראה מגיעים מסין.

האם נפטר כתוצאה של עישון כימקלים אסורים ומסוכנים? מידן קלר ז”ל
זכויות יוצרים
המספר האדום

בדוק גם...

מחזור נט מקבל תעודות

בוגרי נ”ט

בוגרי המחזור האחרון של התיכון הותיק בגדרה, מחזור הקורונה, קיבלו את תעודות הבגרות שלהם גאים …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

שינוי גודל גופנים