מנהלת החינוך של גדרה, יחד עם מפקחת מטעם משרד החינוך, ביקרה בבתי הספר היסודיים ביישוב
חינוך עם ברק בעיניים.
הבוקר התקיים ביקור של מנהלת שותפות החינוך (לשעבר: “מנהלת החינוך”) בבית הספר היסודי גוונים, הביל”ויים ורעות בגדרה. בסיור השתתפו נציגי משרד החינוך בראשות המפקחת גלי אלדר והנהלת המועצה המקומית גדרה בהובלת ראש המועצה סהר פינטו. בסיור השתתפו גם סגנית ראש המועצה ומחזיקת תיק החינוך, דורית בן בוחר, מ”מ ראש המועצה, תומר אהרון, מנהל אגף החינוך, רן לבינסקי, מנהל מחלקת נגישות, אמיר פישמן נציגי הנהגת ההורים היישובית ועוד אנשי ונשות הנהלה וחינוך נוספים.
“גוונים”: בית ספר לתקשורת בגוון אחר
הסיור נפתח בבית הספר היסודי גוונים בניהולה של יעל קסלסי. בבית ספר גוונים מציבים את הלומד במרכז ההוויה והעשייה החינוכית, נותנים מענה לשונות ומכבדים אותה, מובילים למצוינות ומעודדים הצטיינות. מפתחים ומטפחים בוגר בעל סקרנות אינטלקטואלית, יוזם, יצירתי, תקשורתי, בעל חשיבה פורצת דרך, יודע לפעול בסביבה ממוחשבת ומתוקשבת ולתפקד בעולם המחר. אדם תרבותי, שוחר תרבות ואמנות על סוגיה, ערכי, נעים הליכות, שותף, מעורב ותורם לקהילה, אוהב עמו, מורשתו, ארצו, אזרח נאמן, “רואה ירוק”- פועל למען הסביבה ואוהב אדם. בסיור מנהלת שותפות החינוך פגשו את תלמידים ומורים ושמעו מהם על העשייה החינוכית המיוחדת המתנהלת בבית הספר.
“הבילויים”: בית חינוך ערכי הומניסטי בדרך המשחק והחקר
לאחר מכן ביקרה מנהלת החינוך בבית הספר היסודי “הביל”ויים” בניהולה של ליזי מונטיה. בית הספר הוקם בשנת 2012. בבית החינוך לומדים כ- 512 תלמידים ותלמידות ב21 כיתות שמתוכן 3 כיתות חינוך מיוחד. ייחודיות של בית הספר טמונה בגישת החינוך המושתת על ערכי החינוך ההומניסטי, באמצעות למידה דרך משחק וחקר על פי עקרונות של שיתופיות, סקרנות, אתגר, למידה מטעויות, דמיון ויצירתיות. שימת הדגש היא בתפיסת מקומו של המחנך כמנהיג חינוכי המקדם ומפתח את יכולותיהם של התלמידים והתלמידות. במסגרת הסיור נכנסה מנהלת החינוך לכיתת ל”ל – וראו הלכה למעשה כיצד היעדים שהציבו להם התלמידים מתממשים. “היעד שלי לחציון הראשון להצליח לדבר בקול רם”, בעודו עומד מול מנהלת החינוך, שהתרגשו עד דמעות.
“רעות”: בית חינוך – אדם, קהילה, סביבה”
“רעות” הינו בית חינוך השואף להצמיח ולטפח בוגרים המכירים ומיישמים את ערכי הדמוקרטיה. במוסד זה מתקיים דיאלוג מתמיד בין כל חברי הקהילה, דיאלוג המקדם למידה משמעותית, חופש ביטוי ויישום של שוויון הזדמנויות. אל מול הצוות החינוכי עומדים תמיד ערכים של חירות, אחווה, סובלנות, אחריות וכבוד לזולת ולסביבה – ערכים העומדים בבסיס הדמוקרטיה הישראלית. התלמידים מתנסים בדילמות ערכיות רלוונטיות ובאמצעי למידה חווייתיים שונים, ומוכשרים לאזרחות פעילה, למעורבות חברתית ולהגשמה עצמית, כל זאת תוך שימת דגש על סיפוק צרכיהם הרגשיים, הגופניים והרוחניים של התלמידים. תלמידי בית הספר רעות הדגימו בסיור כיצד הם מציינים את חגיגות 140 שנה למושבה: גם בתערוכות אומנות במרחבי בית הספר אולם גם במסגרת הלמידה הדידקטית: בשיעורי חשבון, אנגלית, חברה ועוד.
יוזכר כי בקרוב תפתח ההרשמה למערכת החינוך במושבה. ניתן להתרשם מחוברת החינוך באתר המועצה. השנה מנהלת השותפות בחינוך שמה דגש על רצפים חינוכיים. בסיורים השתתפו גם גננות וצוותים מהעל יסודי כדי ללמוד ולדייק את הרצפים החינוכיים של התלמידים: מגני הילדים – לבתי הספר היסודיים ולמוסדות החינוך העל יסודיים.
“מתחת לאף”
סהר פינטו, ראש המועצה המקומית גדרה:
״צוותים חינוכיים יקרים, רואים שהלב שלכם נמצא במקום הנכון. אנחנו מדברים הרבה על פיתוח והצמחה של מנהיגות חינוכית ואצלכם זה בא לידי ביטוי בהתרגשות ובאש הדולקת בעיניכם. מזה יכולים לצאת רק דברים טובים. אני רוצה להגיד שזה היה ביקור קסום, בכל שלושת בתי הספר. העובדה שמערכת החינוך מחברת את תהליך הלמידה השוטף לציון 140 שנה לגדרה – תורם לתחושת השייכות של תלמידי המושבה. כמו נאמר בסיור, יש לנו בגדרה “מתחת לאף” אוצר – לא צריך לחפש בחוץ. אנו מציינים השנה 140 שנה של ערכים, יצירה, התמודדות עם קשיים, חיים משותפים, קימה מטעויות – זה בעצם בית ספר אחד גדול. אין לי ספק שהילדים שיוצאים ממערכת החינוך של המושבה מפתחים את העומק, הביטחון, הידע והרצון הנדרש היום להיות תושב במדינת ישראל. אין לי ספק שבתי הספר מצמיחים אזרחים ותושבים טובים יותר״.
עץ זה אילן. ראש המועצה בכיתה א’
“בתי הספר במושבה מובילים הוראה רב-תחומית, המחברת את התלמידים לסביבה, לשפה ולתרבות המקומית. התלמידים חוקרים, שרים, קוראים ומשחקים, תוך שילוב יצירתי של מוזיקה, שפה, קיימות והיסטוריה. כמו כן ראינו את התפיסה “הכיתה בכל מקום” – מהחצר למעגלי שיח, מחדרי בריחה לחקר המושבה – מרחבי הלמידה מעודדים חקר, מעורבות ויוזמה. כמו כן ראינו מורים כמובילים חינוכיים – הצוותים החינוכיים מחויבים, רואים כל תלמיד, ומעניקים למידה מותאמת ותומכת לכלל ולמתקשים. בתי הספר בהם ביקרנו יוצרים שותפויות בין תלמידים, מורים, הנהגת העיר והקהילה, מתוך אמונה שהחינוך הוא הבסיס לעתיד. כלל השותפים, הן פיקוח המשרד והן ראש המועצה ומחלקת החינוך מחזקים ומוקירים את העשייה החינוכית האיכותית, התורמת לדור העתיד ולחברה כולה”.
“לפרוץ את גבולות הכיתה”
דורית בן בוחר, סגנית ראש המועצה ומחזיקת תיק החינוך:
“הביקור הבוקר היה מרגש ומלמד. כמורה ומנהלת בעברי והיום, סגנית ראש המועצה, אני יכולה להעריך איך הערכים אליהם אנו מדברים מוטמעים ברחבי מערכת החינוך במועצה הלכה למעשה. לכל כיתה שנכנסנו ראינו כיצד הצוות החינוכי יוצר דיפרנציאל פדגוגי לצד רכישת מיומנות חברתיות וחינוכיות כאחד. תהליכים אלה עברו כחוט השני מכיתות א’ ועד לכיתה ו’: פריצת גבולות שולחן הלמידה, שימוש מושכל במרחבי למידה שונים אשר פורצים את גבולות הכיתה ועוד. אותי, כאשת חינוך, זה מאוד הרשים – וזה ממש לא מובן מאליו”.
