דף הבית > פוליטיקה > מדור החשב המלווה > מורשת גמליאל – הבור הגדול בתולדות גדרה

מורשת גמליאל – הבור הגדול בתולדות גדרה

נתוני המאזן הכלכלי של המועצה המקומית הנחשפים השבוע לחברי המועצה מטלטלים. המספרים מראים כי גמליאל הוריש לפינטו את המועצה במצב הכלכלי הגרוע בתולדותיה

הבור העמוק אי פעם.

ביום שלישי השבוע צפויה המועצה המקומית לדון בדו”ח הכספי של שנת 2023, דו”ח אשר נשלח לחברי המועצה לפני ימים אחדים לעיון מקדים וחושף כי המועצה הועברה מגמליאל לפינטו במצב כלכלי גרוע במיוחד, עמוק בהרבה מכל מה שידענו קודם לכן. 

איך לא ידענו קודם?

בדו”ח שהועבר לחברי המועצה מתברר כי הנהלת המועצה הקודמת לא הגישה דו”חות רבעוניים לאורך כל השנה האחרונה, ככל הנראה כדי להסתיר את עומק הגירעון שזינק לאורך השנה. אם תמונת המצב היתה מדווחת למשרד הפנים כנדרש על פי חוק נדרש היה המשרד ‘לסגור את הברז’ למועצה עד לאיזון תקציבי.

מהעמקה בנתונים עולה כי משרד הפנים לא אישר את תקציב 2023, מה שאפשר לכשלי ההנהלה הקודמת להעמיק את הגירעון עוד יותר.

רואה החשבון דנה שערך את הדוחות במשך כל הקדנציה האחרונה של גמליאל, סרב להציג למועצה הנכנסת את דוח שנת 2022, משום שלדבריו הדוח שקרי ולא מציג נכון את עומק הגרעון שהחל להצטבר כבר באותה שנה. לדבריו ראש המועצה הקודם הנחה אותו לערוך את הדוח בהתאם כדי להסתיר את הגרעון ולהמנע בשנת 2023 מסנקציות של משרד הפנים.

37 מיליון שקלים מינוס שנתי

על פי הנתונים המוצגים הגיע הגירעון השוטף, כלומר היקף הפער בין הכנסות להוצאות בשנת התקציב 2023, לכמעט 37 מיליוני שקלים, מעל 18% מתקציבה השוטף של המועצה המקומית לשנת העבודה כולה, חריגה של 37 מיליוני שקלים ביחס לתקציב המאוזן שאושר במועצה המקומית לביצוע.

יצוין כי על פי כללי משרד הפנים רשות מקומית שלא מצליחה לאזן את תקציבה ומגיעה לגירעון שעולה מעל 10% נדרשת לחשב מלווה מטעם משרד הפנים ורשויות המתדרדרות לגרעון של 20% ומעלה חשופות לסנקציות כלכליות נוספות.

מינוס שנתי

משיאי גמליאל – 37 מיליון ש”ח מינוס בשנה אחת. הכנסה נמוכה מהתחזית, הוצאות גבוהות בעשרות מיליונים

אם אין כסף, תבנו שערים

למרות המצב התקציבי הבלתי אפשרי ונוכח ניסיונות, אשר כשלו בסופו של יום, של ראש המועצה הקודם להאחז בכסאו, הושקו מיזמי בניה נרחבים אשר לרובם לא היה כלל כיסוי תקציבי לסיים את הפרויקט מלכתחילה. כך אנו ניצבים בפני מבנה שמיועד להיות מרכז מסחר וספורט, שכונה בפי ראש המועצה הקודם קאנטרי, אשר חסרים לו מיליונים רבים כדי להשלים את הבניה ואת פני הבאים לרחוב הבילויים מקבלת אנדרטת ‘נעצרה הבניה באמצע’ של מה שאמור להיות פרויקט שער הבילויים.

כדי לממן את מיזמי הבניה הללו ופרויקטים אחרים לקחה המועצה לאורך השנים האחרונות הלוואות עתק, מעל 65 מיליוני שקלים שתושבי גדרה ימשיכו לשלם לאורך השנים הבאות כאשר המועצה נדרשת להחזיר לבנקים מעל 10 מיליון שקלים בכל שנה.

עומס המלוות

אין כסף אז לוקחים הלוואות. עומס המלוות העצום על תקציבה של המועצה המקומית

הקופה ריקה

גם את חשבון ה’עובר ושב’ של המועצה רוקנה ההנהלה הקודמת לחלוטין.

מיתרה בגובה 60 מיליון ש”ח בשנת 2021, נותר נכון לימים אלו 1 מיליון בלבד.

הקופה ריקה

איפה הכסף שלנו? יתרות המועצה המקומית גדרה בחשבונות הבנק

אם אין כסף מבחוץ, נשענים על התושבים

עובדה נוספת הסותרת לחלוטין את דברי הרהב שהורגלנו בשנים האחרונות לשמוע מעל כל במה צועקת מתוך השוואת התקציבים שהצליחה ההנהלה הקודמת להביא, מעבר לתקציבים האוטומטיים של חינוך ורווחה, ממשרדי הממשלה לרווחת תושבי גדרה לתקציב הכולל. מסתבר שסכומים אלו הצטמצטמו שנה אחר שנה ועמדו בשנת 2023 על 1.1% בלבד מתקציבה של המועצה המקומית גדרה, כאשר היתרה מתבססת על תשלומי העברה אוטומטיים של המשרדים השונים ובעיקר על מיסי הארנונה שלנו, התושבים.

אין כסף מבחוץ

לא מביאים כסף מבחוץ. דעיכת התקבולים מהמדינה לאורך השנים ל1.1% בלבד מתקציבהה השנתי של המועצה

איך יוצאים מהבור?

אל מול הבור התקציבי העמוק תכנן גמליאל, כאשר נערך לאפשרות של קדנציה נוספת, צעדים כואבים במיוחד על עובדי המועצה ותושבי המושבה:

  • העלאת ארנונה חריגה
  • פיטורי עובדים נרחבים
  • צמצום שעות כוננות
  • צמצום שעות נוספות
  • צמצום בתגמולי אחזקת רכב לעובדים

לא ידוע לאיזה עומק גירעון נוסף עלולה היתה גדרה להתדרדר לולא החליט הציבור בגדרה לשנות כיוון ולתת את ההגה בידיו של ראש מועצה חדש, ראש מועצה אשר יציג את התמונה הקשה לחברי המועצה השבוע.

הדו”ח יוצג לדיון מליאת המועצה בדיון שיתקיים בחדר דיונים של המועצה המקומית ביום שלישי השבוע בשעה 20:00. שידור ישיר צפוי בדף הפייסבוק של המועצה המקומית גדרה. הציבור מוזמן להגיע ולצפות בדיון.

האם תצליח המועצה המקומית תחת ההנהלה החדשה לשנות את פני המצב התקציביים בזמן קצר?

נמשיך לעקוב

גירעון מצטבר

מורשת גמליאל. 58.5 מיליוני ש”ח גרעון מצטבר. הבור העמוק ביותר בתולדות המושבה
זכויות יוצרים
המספר האדום

בדוק גם...

קצין חיוך ראשי הוכמן

קצין חיוך ראשי

הופעתו של גיא הוכמן פתחה את אירועי הקיץ מול אולם מלא בבני נוער קצין חיוך …

תגובה אחת

  1. בס”ד
    מה קרה פינטו נכנסת ללחץ?
    אכן התפקיד גדול עליך במספר מידות.
    עוד לא מאוחר להתפטר ולהשאיר למי שיודע לנהל שינהל כבר.
    גם ככה אזרד שולט בגדרה, תן לו לשלוט באופן רשמי וזהו.

    נ.ב
    רק אני לא מבין איך עדיין יש עסקים פתוחים בגדרה בשבת? יאללה לסגור בשבת קודש ולגאול את עם ישראל !!!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

שינוי גודל גופנים