דף הבית > קורונה > לא נותר ואקום

לא נותר ואקום

למרות שנותרו עוד 3 חולים ביישוב, נראה שהגל הראשון של מגיפת הקורונה מאחורינו. בסיכום מקומי של הקורונה בגדרה – לתוך הואקום שהותיר התפקוד הלקוי של המועצה נכנסו תושבים, גופים ורשויות שונות. וגם, למי חולקת תעודת הצטיינות על המאבק בקורונה?

נכון להיום נותרו ביישוב עוד 3 חולים ו-9 תושבים נמצאים בבידוד מניעתי. למרות זאת יש מי שכבר מחלק תעודת הצטיינות על התפקוד בזמן המשבר. יצאנו לבדוק איך עברה המושבה את המשבר. עובדות בלבד – תעודת סיום:

המספרים מספרים:

 

ההחלטה שלא נלקחה

המגיפה התפרצה במדינה ובעקבותיה לקראת חג הפורים בתחילת חודש מרץ. בניגוד לחלק מהיישובים בהם נלקחו החלטות מהירות על מניעת התכנסויות וביטול מסיבות החג היישוביות, בגדרה לא התקבלה החלטה מוקדמת מספיק ואכן אחד ממוקדי ההתפרצות הראשונים היה בעקבות חולים שהגיעו לתפילת שבת בבית חב”ד, 3 ימים לאחר חג הפורים.

אחד מהמוקדים הראשונים. בתום הגל הראשון – מעל 600 תושבים שבו בבידוד מניעתי בשל החשש מהדבקות בנגיף

הושאר לטיפול אחרים

מוקד ההתפרצות העיקרי בגדרה היה ללא ספק מעון עלה מוריה. מיד לאחר גילוי ההתפרצות הראשוני במקום נזעק למקום ראש המועצה שאף העלה סרטון שבו מעדכן את הציבור על המתרחש במקום ועל הפעולות הננקטות לטיפול בהתפרצות.

עם זאת, לאחר שהתגלו במקום עוד ועוד חולים, הושאר הטיפול במקום לאחרים.

אל הואקום הזה נכנסו רשויות וארגונים שונים מחוץ ליישוב, פיקוד העורף, משרד הבריאות, משרד הרווחה וסדרה של קבוצות מתנדבים שהגיעו לגדרה לתקופות ממושכות כד לסייע בטיפול בחולים.

את המתנדבים ‘חיסדו’ בהרבה אהבה ורצון טוב המתנדבים והמתנדבות של ‘חסידות גדרה’ אשר הקפידו להביא למתנדבים ארוחות חמות, פרי השקעת הזמן והכסף הפרטי של המתנדבים.

המוקד המרכזי. ראש המועצה גמליאל מדווח לתושבים על ההתפרצות הראשונית במעון עלה מוריה

הושארו להמתין למדינה

המכה הכלכלית הקשה ביותר במושבה הונחתה, מיד עם פרוץ המשבר, על בעלי העסקים הקטנים אשר הושבתו מעבודה למשך יותר מחודש וחצי וחלקם עדיין ממשיכים להמתין לחזרה לשגרה.

למרות שביישובים רבים הוחלט מיד עם פרוץ המשבר הכלכלי על ביטול תשלומי ארנונה לבעלי העסקים, בחרה מועצת גדרה להשאיר גם את בעלי העסקים להמתין להחלטה של המדינה בעניינם שהתמהמה להגיע.

רק בחלוף שבועות ארוכים הוחלט לבטל תשלומי ארנונה ל-3 חודשים, זאת באופן מלא על חשבון המדינה ללא השתתפות המועצה המקומית.

למידה מרחוק רק למי שיכול

ההשבתה הכאובה לא פחות למשפחות רבות היתה השבתת מערכת החינוך ביישוב שעברה בהתאם להנחיות משרד הבריאות ומשרד החינוך ללמידה מרחוק.

גם כאן, למרות יוזמות רבות ביישובים אחרים במדינה, ולמרות הצעות סדורות שהונחו בפניה, בחרה המועצה המקומית שלא לפעול גם בנושא זה.

ילדים שלא היה בידי משפחתם להשיג מחשבים להשתלב בעולם ה-ZOOM, נותרו ללא פתרון והמתינו עד לחזרת הלימודים לשגרה במוסדות הלימוד. ככל הנראה רק בעוד זמן יתברר הפער הלימודי שנוצר בשל כך בין בעלי היכולת הכלכלית לחסרי היכולת.

שגרת חופשות

למרות שהגנים נפתחו יומיים לפני חופשת ל”ג בעומר המתוכננת כדי לאפשר השתתפות במסורת המדורות, בחרו במועצה להתעלם מדרישות הציבור גם בנקודה זו. מערכת הגנים היישובית הושבתה מלימודים בל”ג בעומר למרות בטול המדורות ולמרות שביישובים רבים הוחלט על הפעלת הגנים כסדרם.

המוקד המרכזי. מעון עלה מוריה

וועדות המועצה מושבתות

עם כניסת תקנות הקורונה נאלצו כינוסי ועדות המועצה, אחד המנגנונים ההכרחיים לתפקודה התקין, לעבור לשיטות עבודה מותאמות.

באופן תמוה, רק ועדות נבחרות כונסו, בעוד ועדות אחרות כגון ועדת ההנחות שהצורך בה רק גבר לאור המשבר הכלכלי, נותרו בהמתנה.

מסיכות, מסיכות

חובת עטיית המסיכות נראית כאילו נמצאת כאן מאז ומתמיד. עם זאת, כניסתה של התקנה התבצעה בהתראה קצרה מאוד והותירה רבים מהתושבים ללא פתרון ראוי כמסיכת פנים.

למרות שביישובים רבים בחרו לפעול וחילקו לתושבים מסיכות חינם מתקציב היישוב, גם בנושא זה לא הצטרפה גדרה ליוזמות והותירה את התושבים להצטייד בעצמם ברשתות השיווק והפארם.

מי צריך ספרים?

משבר הקורונה הותיר רבים מאיתנו עם זמן פנוי בכמויות גדולות ביותר שהפנו אותנו אל עבר מדף הספרים.

מי שרצה לרענן את המדף לאורך המשבר התקשה אל מול חנויות הספרים הסגורות והספריות הנעולות.

רק לאחר שהלכו והתרבו יוזמות הספריות רחוב ברחבי המושבה, החליטה המועצה להחזיר את הספרייה היישובית לפעולה על בסיס הזמנת ספרים מראש. יש לציין שספריית ההשאלה הדיגיטלית מתפקדת היטב..

לוקחים את הספרים לידיים. אחת מספריות הרחוב שצצו ברחבי המושבה ביוזמת תושבים וביוזמת ‘עץ נדיב’

לקהילה תסייע העמותה

המשבר הכלכלי לא פסח על קהילת יוצאי אתיופיה בגדרה. גם כאן, ללא הבדל בין ימי חול לימי משבר, השאירה המועצה את השכונות בואקום.

את הואקום הזה מילאה הפעם עמותת ישראלים נגד גזענות שהגיעה לגדרה וחילקה לותיקי הקהילה שקי קמח טף.

לך חפש

אחד המושגים שנכנסו לעולמנו עם משבר הקורונה הוא ‘חשיפה לחולה מאומת’. בנושא זה כל הרשויות שיתפו פעולה בכישלון ניהול ידע מרשים שהביא את מרבית האנשים שנדרשו לבידוד לקבל את ההנחיה להיכנס לבידוד ימים ספורים לפני תום תקופת 14 הימים הנדרשת.

בתחום זה יכלה בקלות המועצה להעניק חשוב לשירות לתושבים המעדכן אותם היכן ומתי אירעו אירועי חשיפה לחולים מאומתים.

במקום זאת, המועצה בחרה לפרסם באופן חלקי בלבד, את המקומות והזמנים של אירועי החשיפה באופן לא נגיש ולא ויזואלי.

אל הואקום הזה בחרנו במערכת ‘גדרה היום’ לנסות ולמלא. כמעט 5000 הכניסות למפת הקורונה של המושבה שתחזקנו לאורך המשבר בעזרת כלי חינמי לחלוטין מעידים שאכן היה צורך רב בהנגשת מידע זה לציבור.

קרוב ל-5000 כניסות. מפת הקורונה של המושבה

דוגמא אישית

צעד סמלי של הזדהות נעשה בחלק מיישובי הסביבה כאשר ראשי העיר השונים החליטו על ביטול או צמצום שכרם האישי עד להשבת כלל עובדי המועצה לעבודה סדירה. גם כאן גדרה לא הצטרפה ליוזמה.

מנגד, בצעד של דוגמא אישית מתבקש, פרסם ראש המועצה כי נכנס בעצמו לבידוד מניעתי אחרי שבא במגע עם חולה קורונה מאומת, אחד מה-56 חולים שאותרו בגדרה.

מורל גבוה

אחת מנקודות האור היחידות היתה השמירה על המורל.

המועצה הרבתה לפרסם באתר המועצה ברכות יום הולדת צבעוניות כדי שלא רק דיווחי תחלואה יציפו את כולנו, חלקה דגלים ביום העצמאות, העלתה לאתר המועצה מסיבה מקוונת בערב יום העצמאות וטרחה להעלות את המורל לאורך יום העצמאות עצמו בשירים וריקודים לתושבים הסגורים במרפסותיהם. משמח.

תעודת הצטיינות

ועל כל אלה, ואולי מנימוקי ועדת בחירה אחרים שטרם פורסמו, החליטו השבוע במועצה להעניק לראש המועצה תעודת הוקרה על מנהיגותו לאורך משבר הקורונה.

רק בגדרה!

 

זכויות יוצרים

בדוק גם...

תחרות ציורי בטיחות

מציירים בטיחות

פרויקט בטיחות בדרכים דרך האומנות לזכרו של גיא נזירי ז”ל הושלם בגדרה גיא נזירי נהרג …

שינוי גודל גופנים