דף הבית > מבצע חרבות ברזל > “כאיש ספר, איננו יכולים להבין”
נדהמנו לגלות

“כאיש ספר, איננו יכולים להבין”

בשל השלכות המלחמה מציע משרד האוצר במסגרת הצעת התקציב 2024 לצמצם את ההוצאה הממשלתית על הספריות הציבוריות מ-85 מיליון ש”ח ל 60 מיליון ש”ח בלבד. ראשי הערים, ובינהם ראש המועצה המקומית גדרה, מתנגדים

“נדהמנו לגלות”. המלחמה בעיצומה והוצאות המלחמה מצטברות ומחייבות תיקוני תקציב דרמטיים בתקציב המדינה.

כדי לאסוף את המיליארדים הנדרשים לתגבור הוצאות הביטחון מחפשים באוצר בכל סעיף אפשרי, גם בקטנים שבהם כמו בהוצאות הממשלתיות על הספריות הציבוריות במדינה.

האוצר מציע במסגרת הצעת תקציב המדינה לשנת 2024 לצמצם את ההוצאות הממשלתיות על הספריות מ 85 מיליון ש”ח ל 60 מיליון ש”ח בלבד.

צמצום זה יביא כמובן לצמצום ההכנסות של הרשויות המקומיות המפעילות את הספריות היישוביות וצפוי לחייבן לממש צעדי התייעלות בשירותי הספריות לציבור.

בתקציב המועצה המקומית 2023 עומד סך התמיכה המגיע ממשרד התרבות על 250 אלף ש”ח, תקציב שבהנחת צמצום אחיד לכל היישובים צפוי לצמצום של כ-60 אלף ש”ח בלבד.

הצמצום הזניח בתקציב המועצה לא עצר את ראש המועצה המקומית מלהצטרף למכתב ראשי יישובים שהופנה לראש הממשלה והביע תדהמה על פגיעה בתקציב הספריות היישוביות למרות ההבנה של כל תושב במדינה על הצורך בהגדלת תקציב הביטחון.

יצוין כי במקביל להתנגדות בפגיעה בתקציב הספריות אישרה המועצה המקומית מיליוני שקלים לטובת הגברת ההוצאה לביטחון ברמה היישובית כולל גנרטורים לאספקת שרותי חשמל למפונים והתקנת שערים בכל שערי היישוב. תקציב זה, למרות שאושר כבר לפני כחודשיים, ברובו טרם מומש.

“כאיש ספר, איננו יכולים להבין”

וכך כתבו ראשי הרשויות (טעות התחביר במקור):

“נדהמנו לגלות כי בטיוטת תקציב המדינה מופיע קיצוץ משמעותי בתקציב הספריות הציבוריות, אשר כראשי וראשות רשויות – אנו האמונים על השירות אותו נותנות

הספריות הציבוריות לציבור בישראל. כאיש ספר, איננו יכולים להבין כיצד אתה נותן יד לקיצוץ האכזרי הזה בנקודה תרבותית מהותית לחייה של האומה.

הספריות הציבוריות הן סמל לערכיה של מדינה שוחרת תרבות, ספרות ורוח.

הספריות הציבוריות מספקות מרחב למידה שקט לכל הגילאים ומהוות מרחב פנאי בטוח וחינמי לילדים ונוער, בעיקר בקרב אוכלוסיות מעוטות יכולות. הספריות הציבוריות מארחות אירועי תרבות לכל הגילאים – מפעוטות ועד תושבים ותיקים, ומנגישות אמנות, שירה, פרוזה ונגינה הפתוחים לכלל הציבור.

הספריות הציבוריות הן שירות ציבורי השומר על אופיו כנגיש לכל וללא עלות, מרחב ששואף לשוויון הזדמנויות להרחבת אופקים, רכישת ידע, תרבות והשכלה.

איננו יכולים לראות כל סיבה מהותית לקיצוץ המושת על הספריות הציבוריות, כאשר ברי לכל כי 25 מיליוני שקלים אינם תקציב מהותי עבור ממשלה, ולכן לא מבינים את סדרי העדיפויות.

האם ויתרנו על היותנו עם הספר?

העובדה כי הממשלה בעצם משנה את החוק, מפחיתה את השתתפותה בתקציבי הספריות הציבוריות מכאן ואילך, ובעצם מעבירה את הנטל לרשויות המקומיות, משמעה אחת – הרשויות החלשות והפריפריאליות, בצפון ובדרום, תהיינה הראשונות להיפגע מהקיצוץ האמור. דווקא במקומות בהן הספריות הן מקור למידה וידע ומקור לסגירת פערים – תהיה הפגיעה הקשה ביותר.

הימים הינם ימים קשים למדינת ישראל ואת המחיר כולנו משלמים, אך לא יתכן כי אחרי שישקע אבק המלחמה, נגלה כי נשארנו ללא ספריות ציבוריות, ללא רוח, תרבות וספר.”

האם יימצאו מקורות חליפיים להגדלת תקציב הביטחון ויוסר האיום על תקציב הספריות היישוביות? נמשיך לעקוב

נדהמנו לגלות מכתב ראשי הרשויות על תקציב הספריות

זכויות יוצרים
המספר האדום

בדוק גם...

סערה במליאה

סערה במליאה

דיון סוער בדיון מליאת המועצה המקומית גדרה שהתקיים השבוע סערה במליאה. דיון מליאה סוער נרשם …

תגובה אחת

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    האם ראש עיריית רמת גן חתום גם על המכתב?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

שינוי גודל גופנים