דף הבית > מבצע חרבות ברזל > “יש פתרונות מידיים”
יש פתרונות

“יש פתרונות מידיים”

תא”ל ערן שני, רח”ט תומכ”א לשעבר, בראיון מפורט מבהיר את הפתרונות הנדרשים לשיטתו לאישור על מנת להתאים את הצבא למשימותיו

“יש פתרונות מיידים לצרכי הצבא לפני שקוראים לאנשי מילואים שקיבלו פטור לפני עשור ויותר”. תא”ל ערן שני, תושב גדרה ומי ששירת כמפקד בסיס הקליטה והמיון של צה”ל וכראש חטיבת תכנון ומקורות כח אדם באכ”א, עם עמדה נחרצת על הפתרונות הנדרשים לצרכי הצבא הכוללים גם הרחבת מיידית של גיוס חרדים.

בראיון רדיופוני, לתכנית של קלמן וליבסקינד ברשת ב’ שהתקיים השבוע על רקע סערת החלטת בג”צ לגבי גיוס החרדים, שטח תא”ל שני את התובנות שלו לגבי הפתרונות המידיים הנדרשים לאישור הדרג המדיני על מנת לאפשר את הערכות הצבא למשימותיו העדכניות לאור התפתחות המלחמה ואיתה התפתחות משימות הצבא לשנים הבאות.

הראיון התקיים זמן קצר לאחר הדיון בכנסת בו רח”ט תומכ”א הנוכחי, תא”ל שי טייב, חשף בפני חברי הכנסת את המספרים לגבי גיוס המילואים.

  • 40,000 חיילי מילואים לא נקראו לשירות מאז תחילת המלחמה, מתוכם כ 15,000 מתחת לגיל 35.
  • 70,000 חיילי מילואים שהיו פטורים משירות נכון לשבעה באוקטובר הוחזרו לשירות מאז פרוץ המלחמה.
  • גדוד סדיר אחד שקול מבחינת גורמי התכנון בצבא לארבעה גדודי מילואים.

“הצבא לא פטר חיילים באופן ספורדי”

מתוך הראיון:

אתה יודע איך זה קורה? מי ולמה פטר כל כך הרבה חיילים משירות כשחיילי המילואים קורעים תחת הנטל.

אני יודע להגיד שהצבא בעשור האחרון התארגן על גודל הסד”כ שלו. היו יחידות במסגרת מה שנקרא בצה”ל רה ארגון הסד”כ. חלק מהיחידות האלו הוצאו מכשירות מכיוון שאלו פלטפורמות שכבר לא קיימות בצה”ל.

במסגרת רה ארגון הסד”כ והיחידות שנסגרו חיילי מילואים שכשירים על פלטפורמות מסוימות, הצבא לא ראה הצדקה לעשות להם הסבה לפלטפורמות אחרות.

מה זה פלטפורמות?

נניח טנקים שכבר אינם בכשירות הצבא, כלים שהתיישנו. הצבא מתחדש ועובר לאמצעי לחימה אחרים מתקדמים יותר. יחידות שהשתמשו באמצעי לחימה ישנים, יחידות שכאלה נסגרו והוקמו במקום יחידות חדשות, אותם חיילים שנמצאו באותן יחידות קיבלו פטור משירות ביטחון במסגרת רה ארגון סד”כ. זה לא שהצבא לקח חיילים מאומנים וכשירים ופטר אותם באופן ספורדי.

אני מכיר המון כאלה. הלכתי להכין קפה ופגשתי מילואמניק של סיירת צנחנים בגיל 39 אמרו לו שלא צריך אותו יותר. למה לא לוקחים אותו?

תראה, חשוב להגיד ולציין בפני המאזינים, שהאנשים שאליהם התייחס אל”מ שי טייב זה אנשים שכבר פטורים משירות ביטחון תקופה מאוד ארוכה, חלקם מעל עשור. לקחת חייל כזה שכבר עשר שנים לא נקרא לשירות מילואים ולא נמצא בכשירות, נכון שבאופן פוטנציאלי יכולת לקרוא לו מחר בבוקר ולעשות לו תהליך של הסבה אימון ורענון וכולי. בעיני זה פחות ראלי, לקרוא לבן אדם שכבר עשור יושב בבית ולא זוכר איך נראים המדים שלו ולא מכיר את החיילים ביחידה שלו לקרוא לו מחר בבוקר אחרי שהוא כבר עשור יושב בבית זה פחות ראלי.

“שערורייה שאין כדוגמתה”

ראינו כבר דברים כאלה במלחלמה הזו, תראה למשל את יחידת עוף החול. קיימנו אינסוף שיחות על גיוס חרדים, שיחות נוקבות. לקחת את ההוא שלא עשה מילואים 5 שנים יותר קל מאשר לקחת את ישיבת גור ולהפוך אותה לגדוד 13 של גולני.

אני חולק עליך. אם אתה מדבר על ישיבת פוניבץ’ ועל גרודנא, המעוז של העדה החרדית יכול להיות שאתה צודק, אבל אם אתה פותח לי פה צוהר בשיחה על חוק הגיוס ועל שירות חרדים אני יכול להגיד לך שמה שקורה היום במדינה זו שערוריה שאין כדוגמתה.

זו משימה מאוד מורכבת. כי אני כבר כמה שנים לא בצבא אבל אני יודע שמבוצעת עבודת מטה בצבא שמובלת כמדומני על ידי האלוף מוטי ברוך להרכיב סדר כוחות חדש מאנשי מילואים שכבר קיבלו פטור. עובדים על לגייס אותם. עובדים להרכיב סדר כוחות חדש, גדודים וחטיבות חדשות, אנשים שכבר קיבלו פטור ורוצים לחזור למערך המילואים בדגש על המערך הלוחם. הצבא עובד על זה במלוא המרץ.

 

“זו היתה טעות להסכים לקיצור שירות הסדיר”

ערן שני, האם בחכמת הבדיעבד היתה זו טעות לשחרר את אותם 40,000 מיל’ ולא לשמור אותם באיזו שהיא כשירות מסויימת, ויש לזה מחירים, צופה פני ארוע כמו השבעה באוקטובר, שיכול היה לשים אותנו במקום אחר מבחינת חלוקת הנטל בצה”ל.

מבחינת חכמת הבדיעבד כן. וזו לא הטעות היחידה שהצבא עשה. לפטור היקף כל כך גדול של אנשי מילואים כשירים זו היתה טעות. להסכים לקיצור שירות חובה בארבעה חודשים היתה טעות בדיעבד מפני שזה לא רק מקטין את היקף הצבא ואת גודלו אלא זה פוגע בתקופה האפקטיבית ביותר של לוחם מכיוון שהלוחם הוא אפקטיבי ביותר בסוף השירות שלו אחרי שהוא עשה מספר תעסוקות מבצעיות ומספר קוים. ובואו לא נשכח כי השירות החובה הוא המבוא לשירות המילואים.

אבל מהצד השני, אם נגיד אני הייתי זה שאחראי על כך בצבא, הייתי אומר לך שמע אין בעיה אבל זה חברה שעשו את הסדיר על טנקים שיצאו מכשירות, אין בעיה בואו נקנה עוד חטיבת טנקים זה מאות מיליוני דולרים, בואו נקנה את הנמרים כדי שה 40,000 איש יהיה להם על מה לסוע. האם זה אומר הערכות אחרת לגמרי מבחינת תקציב הביטחון?

בוודאי, הכל בסוף קשור לתקציב. כאשר אתה מסתכל על תקציב נתון אתה מחבר אליו את גודל הצבא ואת משימותיו. הכל קשור בסוף לתרחישים אופרטיביים. כאשר הצבא פטר כל כך הרבה אנשי מילואים וסגר יחידות שכבר אינם בכשירות הוא בנה על תרחישים אופרטיבים כפי שהוא בנה בשעתו ברור שהמלמה הנוכחית שנתה את התפיסה והתכניות האופרטיביות משתנות. ברור היום שסד”כ צה”ל איננו מספיק על מנת להתמודד עם האיומים שנמצאים סביבנו ולכן צריך לעשות חישוב מסלול מחדש.

לא בטוח שזה קורה. כשהוא נשאל, רמ”ח תומכ”א, מתי הולכים לעשות משהו, מתי חושבים להביא אותם בחזרה הוא לא ידע להגיד תאריך. זה היה משהו כמו אנחנו יושבים חושבים מחדש על בנין הכח, זה יקח זמן.

אני לא יודע להתייחס למה נמצא ברגע זה על על שולחן הדיונים במטה הכללי. שאלת בחכמת הבדיעבד האם זו היתה טעות, בעיני כן. אתה שואל אותי עכשיו האם ראלי לקרוא לבן אדם שכבר עשר שנים לא נמצא במילואים ולהכשיר אותו? טכנית זה אפשרי, ראלית אני לא בטוח שזה הפתרון הראשון שהייתי הולך אליו.

פתרון ראשון – הארכת שירות סדיר

איזה פתרונות מידיים יש?

למשל להאריך את שירות החובה בארבעה חודשים. באמצעות הארכת שירות החובה ל 36 חודשים יכול הצבא לבנות סד”כ נוסף על בסיס חיילים סדירים שכבר ככה הם בשירות סדיר.

זה לא משנה, כי הם משתחררים וביום השחרור הם מקבלים צו 8. לא הרווחת בן אדם.

אני יודע. בוודאי שזה יוסיף סד”כ. מכיוון שכרגע צו 8 זה פתרון זה זמני וארעי. אם תאריך את שירות החובה בארבעה חודשים באופן קבוע גודל הצבא יגדל, גדוד סדיר יכול להחליף מספר גדודי מילואים בשנה. זה פתרון שאפשר לקבל עליו החלטה מידיית.

פתרון 2 – הרחבת גיוס חרדים

דבר נוסף שאפשר לקבל עליו החלטה מידיית לטווח בינוני וארוך, גיוס חרדים הוא פתרון. יש גדודים לוחמים חרדים בצה”ל והם הוכיחו את עצמם. גדוד נצח יהודה, מערך תומר, מערך הטכני בחיל האויר שבנוי על חרדים. יש כאן אוכולוסיה שלמה שמתוקף חוק לא משרתת ללא שום הצדקה. יש פתרונות נוספים ואחרים לפני שקוראים לאנשי מילואים שפטרנו אותם לפני עשר שנים.

חוזר ומדגיש אני יודע שהצבא עושה עבודה בעניין הזה והצבא מארגן את סדר הכוחות שלו מחדש ופועל להחזיר את אנשי המלואים האלה לשירות על סמך אנשי מילואים שהצבא פטר. יש כזו עבודה.

להאזנה לראיון המלא: ממש כאן.

זכויות יוצרים
המספר האדום

בדוק גם...

גנדלב

זהב לגנדלב

נתן גנדלב עם מדלית זהב בג’ודו – אלוף ישראל לאחר שזכה במדליית זהב גם באליפות …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

שינוי גודל גופנים