במזכרת בתיה השכנה חנכו בשבוע שעבר את תחנת הרכבת החדשה. גדרה נשארה מאחור
ידוע שתחנת רכבת במושבה תתרום אפילו לעליית ערך הבתים מאחר ותנגיש בקלות את היישוב למרכז הארץ ותאפשר ליותר אנשים לעבוד במרכזי התעסוקה ולגור בגדרה מבלי להצטופף בפקקים ההולכים ומצטופפים בכבישי הארץ בשנים האחרונות. ביישובי הסביבה הבינו זאת והצליחו להביא את רכבת ישראל להוסיף את קריית מלאכי ואת מזכרת בתיה למפת תחנות רכבת ישראל. גדרה, בשלב זה נותרה מאחור.
הרכבת כבר עזבה את התחנה
תכנית המתאר של רכבת ישראל אשר קובעת איך תראה מפת פסי הרכבת והתחנות כבר אושרה וקשה מאוד בשלב זה לשנותה. בתכנית ניתן לראות את התחנה החדשה שנפתחה במזכרת בתיה על אותו הציר שבה נחנכה תחנת קריית מלאכי. בין שתיהן ניצב מחלף שורק, מחלף הממוקם רק כ-3 ק”מ מגדרה. לא ברור מדוע הוחלט שלא לפתח בסמיכות לו תחנה שתשרת את גדרה.
מפת הפיתוח של רכבת ישראל. באדום התחנה החדשה במזכרת בתיה. בסגול – תכנית עתידית ללא עיתוי פתיחה.
בקריית מלאכי כ 23,000 איש. תחנת הרכבת שנבנתה עבורם נמצאת במרחק כ 5 ק”מ נסיעה ומרוחקת מכל יישוב מרכזי אחר.
במזכרת בתיה כ 14,500 תושבים ותחנת הרכבת נבנתה ממש בפאתי היישוב. חלק מתושבי מזכרת מקבלים את התחנה כתוספת מתבקשת ליישוב ואף מעידים לדרוש יותר. מיד עם פתיחת התחנה דרשו התושבים ונענו בהקדמת הרכבת הראשונה לשעה 05:45 כדי להתאים את לוח הזמנים לציבור העובדים המבקש לבסס את שגרת יומו על הרכבת החדשה.
מועדי היציאה בשעות הבוקר של הרכבת ממזכרת בתיה לכיוון תל אביב
למרות שגדרה צפויה בשנים הקרובות לחצות את סף ה 30,000 איש, הרשויות לא הצליחו להשכיל ולמצוא את הדרך לחבר את אותם תושבים לרשת מסלולי הרכבת. בתכנית המתאר של הרכבת לשנת 2040 אמנם מופיעה תחנת גדרה על תוואי כביש 7, על מסילה עתידית המכונה מסילת פלשת-שורק אך מסילה זו עדיין לא קיימת ומכאן ששלב זה בתכנית המתאר עוד רחוק מלהפוך לתכנית אופרטיבית מתוקצבת.
סליחה, מתי עובר כאן השאטל הבא?
במזכרת בתיה אמנם מעיזים לדרוש שיפור בלוח הזמנים של הרכבת אבל בגדרה לא מקבלות הרשויות בעין יפה אפילו את מחאת התושבים על סגירת שירות השאטל.
בעיית חוסר החיבור של המושבה לרכבת אינה חדשה. לפני מספר שנים, בעקבות יוזמה של תושב גדרה, הכירה הנהלת הרכבת בבעיה ותקצבה, יחד עם מועצת גדרה, שירות שאטל לתחנת רכבת יבנה – ‘שאטל המושבה’. עשרות רבות של תושבים ביססו את שגרת יומם על שירות השאטל אשר יצא בשעות הבוקר לתחנת הרכבת ביבנה והמתין לבואה של הרכבת חזרה בשעות אחר הצהריים לפני שיצא בחזרה לגדרה. השמחה הייתה רבה וראש המועצה המכהן התגאה על ההישג.
מיד לאחר הבחירות האחרונות הודיעה המועצה כי שירות השאטל, שניתן בחינם לתושבים, מופסק. הנימוק – הפסקת המימון של רכבת ישראל לעניין, הפסקת מימון שהתרחשה חודשים רבים לפני כן. במקום שירות השאטל הציעו במועצה לתושבים להשתמש בקו אוטובוס רגיל, קו 30, אשר לטובת העניין, לאור המחאה בנושא, הותאם במעט בשעות פעילותו לשעות המתוכננות של רכבת ישראל.
התוצאה היא שבקרב ‘קהילת משתמשי השאטל’ הולכת וגדלה הקבוצה שנאלצה לחזור ולהשתמש ברכבים פרטיים. “אין לי דרך סבירה להגיע לעבודה בתחבורה ציבורית. נאלצתי לקנות רכב נוסף למשפחה.”
תיק המחאות הציבוריות תופח
נראה שתיק המחאות הציבוריות הולך ותופח על שולחנו של ראש המועצה. על עצומת המחאה לתיקון תכנית המתאר לגדרה שיש בה תכנית לצופף משמעותית את המושבה ללא מענה תחבורתי משמעותי חתמו מאות רבות של תושבים. לצידה מתויקות בתיק המחאות גם המחאה על מחירי ושירותי המים ביישוב, המחאה על מחירי הקייטנות הציבוריות ומחאת הקהילה האתיופית על חוסר בפיתוח סביבתי וגני שעשועים לילדי השכונות. המחאה הציבורית האחרונה שמסרבת לשקוט היא המחאה בנושא אישור שימוש במבני ציבור בגדרה לטובת פעילותה של ישיבה חרדית ליטאית שהתיישבה במושבה.