דף הבית > תשתיות > האם תבוטל התכנית לשיפוץ שכונת שפירא?

האם תבוטל התכנית לשיפוץ שכונת שפירא?

שינויים בתקנות תמ”א 38 מסכנים את תכנית שיפוץ שכונת שפירא

בשבוע שעבר נחשף כי מנהל התכנון ממליץ לא להאריך את התוקף של תמ”א 38, שיפוג במאי 2020. הגם שבשלב זה מדובר בהמלצה בלבד, חוסר הודאות לגבי התקנות בשנה הבאה מטיל ספק על היכולת לקדם את פרויקט חיזוק המבנים שתוכנן בשכונת שפירא במסגרת התקנות הקיימות.

תקנות תמ”א 38 נועדו במקור לאפשר למדינה להעביר את התושבים המתגוררים בבתים שתוכננו ונבנו לפני שנות ה-90 למבנים בהם יש מרחב מוגנים כפי שהמציאות הישראלית מחייבת אותנו בתדירות גבוהה בפריסה ארצית מלאה ולחזק אותם מפגעי רעידות אדמה.

תקנה אחת – שני אפיקי התקדמות שונים בהחלט

לתקנות תמ”א 38 יש שני אפיקים עיקריים. האפיק הראשון הוא אפיק המכונה 38א’ ועל פיו מבוצע חיזוק למבנה קיים, מתווספות עד 2.5 קומות וקומת קרקע ובהן דירות חדשות וכך הדיירים מקבלים דירה גדולה יותר במבנה משופץ, לרוב עם תוספת מעלית, והקבלן מקבל את רווחיו ממכירת הדירות החדשות שהוסיף בקומות החדשות.

האפיק השני מכונה ‘פינוי בינוי’ (38/2) ועל פיו המבנים הישנים מפונים, נהרסים ובמקומם נבנים חדשים. בזמן הבנייה מועברים הדיירים לדירות שכורות מחוץ לשכונה המדוברת. לאפיק זה יתרונות וחסרונות רבים והוא מחייב בנייתו של בניין רב קומות במקומו של כל בניין ישן מאחר ועלות הפרויקט היא גבוהה מאוד לקבלנים המבצעים.

עד כה טרם מומשה תמ”א 38 בגדרה

בגדרה מדברים כבר שנים רבות על יישום תקנות תמ”א 38 בשכונת שפירא. האפיק המתוכנן הוא אפיק חיזוק המבנים מאחר ואפיק פינוי בינוי יחייב בניית מבנים בני יותר מ-9 קומות, יותר אפילו מהרף המוגדר בתכנית המתאר למושבה, מאחר והכדאיות של הפרויקט היא נמוכה מאוד לקבלנים. נוכח הדרישה של תושבי גדרה לשמור על צביון המושבה לא סביר שמישהו יאשר בניית שכונת מגדלים במקומה של השכונה הקיימת.

שלט עולה ושלט יורד. אחד השלטים שהוצבו בשכונה במהלך השנה שעברה

במהלך השנים מוצבים מעת לעת שלטים המבשרים לתושבי השכונה על יוזמת שדרוג השכונה באפיק 38/א אך עד כה לא החל ולו חיזוק מבנה אחד לאחר שכל היזמים שבחנו כניסה לפרויקט לא מצאו בו כדאיות והותירו את הדיירים חסרי אמון ועם מפח נפש.

תמ”א 38 אושרה לראשונה ב־2005 לתקופה בת חמש שנים. מאז הוארך תוקף התוכנית עוד פעמיים, אך כעת במנהל התכנון מבהירים כי לא ימליצו על הארכה נוספת, מה שלא יאפשר את המשכו של אפיק חיזוק המבנים כמוכר כיום וכמתוכנן בשכונת שפירא. לא ברור אילו תקנות יותקנו במקומו.

רק לפני מספר שבועות כינס ראש המועצה את תושבי השכונה כדי לעדכן אותם על התהליך המתוכנן לשכונה תוך שימוש בתקנות התמ”א 38/א. לא ברור האם השינויים המוצעים על ידי מנהל התכנון לתקנות יאפשרו את המשך התהליך או יחייבו שינויים בתכניות.

 

זכויות יוצרים

בדוק גם...

המנכל רוטשס

המנכ”ל

מנכ”ל חדש למועצה המקומית גדרה – שמואל רוטשס מנכ”ל חדש. באישור נציג משרד הפנים, ראש …

שינוי גודל גופנים